alwer in heal jier om, hast wer thus... - Reisverslag uit Nyawier, Nederland van annyhavinga - WaarBenJij.nu alwer in heal jier om, hast wer thus... - Reisverslag uit Nyawier, Nederland van annyhavinga - WaarBenJij.nu

alwer in heal jier om, hast wer thus...

27 Maart 2014 | Nederland, Nyawier

Mijn vorige blog alweer een half jaar geleden! Time Flies! In Tasmanie had ik al contact met een oud buurjonge van oom wiebe, waar ik wel kon komen. Dus op 2 nov. op naar Sydney naar Davies home-base, om vervolgens 4 november door te vliegen naar Auckland. Daar opgepikt door een van de nederlandse werknemers. Friezen, BBQ's en Hollandse hits die door de melkstal knallen, kortom een superweek. Met oud schoolgenoten de Tongariro Alpine Crossing gedaan, en kayaken in Tokaanu. Daarna 2,5 maand gewerkt op een melkveebedrijf met 420 koetjes. Dus geld, een auto ( van de baas waar ik een deuk in had gereden, dus de auto kopen was beter dan om de deuk te laten repareren) en op naar Gisborne, om daar op bezoek bij Boukje Prins, een oud Niawierster! Small world! Een super week gehad, schapen scheren, een dag mee op een log-truck (boomstammen) en stingray feeden. Daarna moest zij 4 dagen werken en kon ik lekker even bijtanken. Daarna hebben we samen Lake waikaremoana gelopen, een track van 50 km. 1 van New Zealand greatest walks. Onderweg geslapen in hutten. Eigenlijk zijn dit houten hokken met stellingen met matrassen en een gezamelijke "keuken" met water en zonder ietensierderij. Alles meesjouwen dus! Na dit avontuur doorgegaan naar Fielding. Hier was een veekeuring waar sytske, een van de oud schoolgenoten was met haar baas. Hun koe werd ook nog kampioen en is nu 40.000 dollar waard! Op deze keuring een nederlands gezin ontmoet, die mij meteen uitnodigde om te blijven slapen. Dus met hun mee, en s ochtends maar even mee gemolken! Hun zoon moest bij een "hunter" vriend een koe bekijken dus maar even mee te buorkjen. Die man was nogal obsest by hunting dus die vroeg meteen of we wilden kleiduif schieten, nog gratis schiet les ook! Daarna ben ik het weekend in wellington geweest. Daar sprak een evangelist mij aan, met hem naar de kerk geweest en toen nodigde hij me uit voor lunch. Daarna wilde hij graag naar de botanical gardens. Hij was al 75 dus ben ik daar maar met hem heengereden. Daar evangeliseerde hij de hele middag, zeer bijzonder om mee te maken. Op 2 februari de ferry genomen naar het zuider eiland. Daar ontmoete ik een engelse jonge waar ik mee de Queen Charlotte track heb gedaan (70 km. tramping). Daarna via nelson naar Abel tasman National park gegaan. Na deze track langs strand en door het bos, ontmoete ik een brabandse jonge, die 13 dagen met me op pad is geweest. Eerst naar het noorden van het national park gegaan, naar Farewell spitt. Daarna via westport, Charming creek walkway, pancake rocks, Franz jozef glacier, Copland track Via mount aspiring national park, Rob roys Valley track and hicken en mountainbiken in wanaka. Om maar even plaatsen en activiteiten door elkaar te noemen om een lang verhaal kort te maken. Hierna weer alleen doorgereden naar Queenstown. Dit is the place to be voor skydiven, canoeing en dat soort avonturen waarbij overall een paar honderd dollar voor gevraagd word dus ik heb hier wat gewandeld en doorgereden naar Te anau. Super veel geluk hier, het schijnt hier 2 van de 3 dagen te regenen en ik had 9 van de 10 dagen prachtig weer! Het kepler track gelopen (4 dagen), toen ik terug kwam in het hostel daar een limburgsgezin ontmoet en met hun de volgende dag een boottocht in Milford Sound gedaan. Daarna weer alleen het Greenstone/Caples track (70 km) gelopen. Daarna op naar Mount Cook. De berg opgelopen in een storm dus zeiknat en koud in de hut aangekomen. De volgende ochtend was het superweer dus het kon niet beter! Met een duitse meid en franse jonge weer naar beneden gelopen en daar de hele dag mee op pad. Vervolgens eindelijk naar Timaru, om daar Sytske op te halen. Leuke mensen, s avonds met hun uit eten geweest als afscheid! Hier flink bijgevoerd, weer eens wat anders dan pasta/rijst! De Otago bike trail zit er inmiddels ook weer op. Een fietstocht van 150 km. door Central Otago, over Nieuwzeelands eerste trein rails. Hier hebben we 3 dagen over gedaan. Dus een soort mini fiets vakantie! Onderweg was niet veel te beleven, het was erg uitgestrekt. Hierna zijn we via de Catlins, waar we penquins, dolfijnen en zeeleeuwen hebben gezien, in Invercargill beland. Hier was niet veel te doen, doorgereden naar een jonge die we op de keuring troffen, daar de hele dag ombuorke. Vervolgens doorgegaan naar Ruurd Lieuwes, de zoon van de stageboer in Denemarken, waar ik in 2008 was. Superleuk om even bij te praten! We gaan nu door naar Christchurch, mischien dat we nog wat walvissen kunnen spotten en morgen nog naar een veekeuring.En proberen de auto te verkopen. Vanaf 1 april vliegen we naar Fiji, en dan sta ik een week later alweer op de Pole!!
Dus minsken Oan’t sjen!!

• 28 Maart 2014 - 09:37

Omke W En Mouike G:

No, wy hoopje dast noch een pear mooie dagen meinimst op de Fiji's.
    En dernei fansels de lange reis op hûs oan !! Do binst no wol wat wend, litst dy gjin earen mear oannaaie en wy sille der dus net oar yn sitte.